פרשת השבוע
פרשת "כי תצא" היא הפרשה המשופעת ביותר במצוות - שבעים וארבע מתוך תרי"ג המצוות. הפרשה הקודמת - "שופטים" - הבהירה לנו את חשיבות הסדר והמשמעת, קיום חוקים כדי שעם ישראל יוכל להתיישב בארצו מתוך ארגון נכון ואיכותי, בין אדם לחברו וכמובן בחיי משפחה.
פרשתנו ממוקדת במצוות הדנות בעיקר בקיום איתן ומוצק של חיי משפחה, ביחסים בין גבר לאשה בחיי הנישואין, ביחסי הורים ובנים וכן בחיי חברה והתחשבות בזולת. הפרשה מבהירה היטב כי בבניית עם ועיצוב דמותו כעם מלוכד ואיכותי בארץ, יש לקיים מצוות הקשורות לחיים טובים.
נתמקד בשתי מצוות חשובות ומעניינות בפרשה: מצוות "שילוח הקן" ומצוות "השבת אבידה".
התורה מצווה: "כי יקרא קן ציפור לפניך בדרך...והאם רובצת על האפרוחים או על הביצים, לא תיקח האם על הבנים. שלח תשלח את האם ואת הבנים תיקח לך, למען ייטב לך והארכת ימים" (דברים כ"ב/ו'-ז').
יש במצווה זו צער בעלי חיים ופעולה חינוכית, אך יחד עם זאת על קיום מצווה זו אנו מקבלים שכר - אריכות ימים - כמו במצוות "כיבוד אב ואם".
מדוע לא כתבה התורה את שכרן של כל המצוות? על שאלה זו עונים חז"ל: אמר הקב"ה, כדי שלא יאמר אדם הואיל ושכר מצווה זו גדול אעשה אותה ולא אעשה מצווה אחרת, ששכרה קטן יותר. מה עשה הקב"ה? לא גילה לבריות מהו מתן שכרה של כל מצווה ומצווה, כדי שיעשו את כל המצוות בתום. הקב"ה לא גילה מתן שכרן של מצוות, חוץ משתי מצוות: החמורה שבהן והקלה שבקלות: "כיבוד אב ואם" חמורה שבחמורות, שמתן שכרה אריכות ימים והקלה שבהן - "שילוח הקן" ששכרה גם כן אריכות ימים.
מצווה נוספת חשובה ומעניינת בחינוכו של כל אדם היא מצוות "השבת אבידה".
חכמים מתארים מקרים בהם אדם רואה שור או כל אבידה אחרת והוא מתלבט - האם לכבוש את עיניו ולעשות עצמו כאילו הוא אינו רואה את האבידה (כפי שמציין רש"י) או לנהוג כפי שתורתנו מציינת "...השב תשיבם לאחיך" (כ"ב/א'). חובה עלינו להרגיל את האדם ולחנכו מקטנות להחזיר כל אבידה, גם אם הדבר גורם לו טירחה רבה. סיוע לחבר, לנזקק, מהווה מוקד חשוב ביהדות. היינו, המצווה מדגישה את החיוב לעשות מעשים טובים. שהרי בסופו של דבר, החזרת האבידה והעמל שאדם צריך להשקיע בכך, נתונים למצפונו ולהחלטתו האישית. אין אפשרות לחייב אדם לעשות חסד עם הזולת, זו מצווה שצריך להטמיע אותה באופיו של האדם.
קיים משפט מאוד חשוב ועקרוני ביהדות: "סור מרע ועשה טוב". ברור לנו היטב מהו "סור מרע" - אסור לפגוע הזולת, לא בגופו, לא בממונו ולא ברכושו. לעומת זאת - "עשה טוב" מהווה דגם חשוב בעיצוב דמותו החיובית והערכית של האדם. "השבת אבידה" דורשת "בזבוז זמן" של המוצא, כדי לשמור הרכוש שמצא. עשיית טוב היא תכונה חשובה ועקרונית בהתנהגותו של כל אדם.
החפץ חיים בספרו "אהבת חסד" מדגיש, שכל אדם הרוכש השכלה רוחנית איתנה צריך קודם כל ללכת בדרכי הטוב ועשיית חסד. ככל שאדם מחדיר לתוכו עשיית חסד, נתינה, צדקה ועזרה לזולת, כך מקנה לו הקב"ה מוח פתוח וחכם המאפשר למידה ורוחניות. ביצוע נכון וראוי של שתי המצוות - "שילוח הקן" ו"השבת אבידה", מחייב לב טוב ורצון לעשיית חסד ומבטא את הערכיות של האדם, את חינוכו ופנימיותו.
ד"ר יחיאל שרמן
משלי שלמה
"מִפְּרִי פִי אִישׁ תִּשְׂבַּע בִּטְנוֹ, תְּבוּאַת שְׂפָתָיו יִשְׂבָּע. מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן, וְאֹהֲבֶיהָ יֹאכַל פִּרְיָהּ. מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב, וַיָּפֶק רָצוֹן מֵה'. תַּחֲנוּנִים יְדַבֶּר רָשׁ, וְעָשִׁיר יַעֲנֶה עַזּוֹת. אִישׁ רֵעִים לְהִתְרֹעֵעַ, וְיֵשׁ אֹהֵב דָּבֵק מֵאָח". (משלי י"ח/כ'-כד')
"מִפְּרִי פִי אִישׁ תִּשְׂבַּע בִּטְנוֹ, תְּבוּאַת שְׂפָתָיו יִשְׂבָּע" - בלשון פיוטית מושאלת, מתוארת ההשלכה לחיוב או לשלילה של מוצא פי האדם. המלים היוצאות מפי האדם הן כמו פרי ותבואה, שמהם ניזון האדם ובטנו שבעה. הדיבור הוא כמו מזון, הן לחיוב והן לשלילה.
"מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן, וְאֹהֲבֶיהָ יֹאכַל פִּרְיָהּ" - לא מדובר כאן בלשון ספציפית אלא בכל לשון, של כל אחד. ה"מוות" בפסוק זה קודם ל"חיים", היות שלבנות זה מאוד קשה - בעמל, שקידה ויגיעה, ואילו להרוס זה קל מאוד ובזמן קצר ביותר. שהרי, לקלקל זה קל ולתקן זה קשה ואם בכלל. לכן הדגש כאן הוא מבחינת הזהירות - שעל האדם לחשוב היטב היטב לפני שמוציא הגה מפיו ועליו להיזהר שלא יוציא מיידית מפיו כל מילה שירצה. לדיבור, ואף לחיובי, יכולה להיות חלילה השלכה שלילית אצל מי שלא אוהב את הדובר מחמת קינאה. האדם בדיבורו עלול להכשיל את עצמו, על כן מוטלת עליו החובה הכדאית להיות אחראי ולא לומר כל אשר חפץ. ואכן "ואוהביה יאכל פריה" - מי שיקפיד על לשון נקיה וחיובית וידבר בחכמה ובתבונה, יהנה מדבריו כמו שנהנה באוכלו פרי טעים ובשל.
"מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב, וַיָּפֶק רָצוֹן מֵה'" - בעולמנו, עולם העשיה, אדם שחיפש אשה טובה ומצא אשה כלבבו, מצא טוב ויש לו נחת. יותר מכך, הוא מצא את רצון ה' וקיבל ברכה מאת ה'. המלה "טוב" מתקשרת למלה "חיים" שבפסוק הקודם - אדם שמצא טוב באשה טובה, מתאימה וראויה לו, זכה בחיים טובים, נטולי חיכוכים מיותרים.
"תַּחֲנוּנִים יְדַבֶּר רָשׁ, וְעָשִׁיר יַעֲנֶה עַזּוֹת" - העושר לעתים משפיע על עוצמת הדיבור וסיגנונו. דרכו של האדם דל האמצעים לדבר בתחנונים, גם כאשר איננו נצרך. לעומתו, העשיר - דיבורו נועז וישיר, בלי מורא ופחד, כי יש לו ביטחון כלכלי בהונו.
"אִישׁ רֵעִים לְהִתְרֹעֵעַ, וְיֵשׁ אֹהֵב דָּבֵק מֵאָח" - חבר אמיתי, בלב ובנפש, יש לעתים רק אחד. אדם הרוכש לו חברים רבים, זה לעתים גורם לו לשיברון לב ולאכזבה. בעוד שהוא יכול לזכות בחבר אחד שאוהבו בלב ונפש והוא דואג לו, קרוב אליו ואיכפת לו ממנו יותר מאשר אחיו, בנו או הוריו. המלבי"ם - ר' מאיר לייבוש (רוסיה, המאה ה-י"ט) מביא בפירושו בשם המחקרים, שהקונה אוהבים רבים אפילו אחד אין לו. כי מציאות החיים מקשה על האדם להתמקד בפריטים רבים ולכן עליו להצטמצם באחד, באיכות וביעילות.
מסקנה:
על האדם להיזהר היטב בדיבורו ובמעשיו. יש לדבר בלשון נקיה, אמיתית ועדינה ולהיזהר ביותר לא לפגוע בזולת וגם לא בעצמו. יש להשתדל בעשיה, בתבונה וביעילות, כאשר האדם מכלכל את מעשיו לטווח ארוך. יש לחשוב היטב לפני דיבור או עשיה, כדי להגיע ולזכות בברכה והצלחה, לחיים טובים ונעימים.
ד"ר אברהם גוטליב
המרכז ללימודי יסוד ביהדות
אוניברסיטת "בר-אילן"
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
ילדים יקרים!
אתם מוזמנים לשתף אותנו בחווייתכם מקריאת עלונים אלו.